de " yungas " - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu de " yungas " - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu

de " yungas "

Door: de maertelaere dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

15 Augustus 2007 | Bolivia, Sucre

De weg van Potosi naar Sucre was een grote afdaling van de 4000m naar de 2800m. Het laatste stuk was terug klimmen,ik moest een stakingspost paseren 20Km voorbij Potosi , de mijnwerkers en de studenten lieten me zonder problemen gaan.In Sucre heb ik 2 belgische fietsers ontmoet op een tandem, met hen samen nog een pint gaan drinken en daarna afscheid genomen.De laatste dagen in Sucre nog een Nederlands koppel ontmoet,ze wonen hier voor een jaar en doen vrijwillegers werk,toen ik afscheid nam en richting Oruro vertrok is Albert met me mee gereden tot de eerste pas van 4000m. Het landschap was terug heel anders( heuvels met dennebomen). De eerste dag op de fiets was heftig ( veel klimmen en dalen),s'avonds laat in Ravelo aangekomen.Het restaurantje dat ik binnenstapte zat stamp vol en ze zaten allemaal te wachten op hun " cenar" , dus een betere timing kon ik niet hebben, ik kon gelijk aan tafel schuiven.
De mensen in het restaurant kregen les van de organisatie FTH(ontwikkelingshulp)
s'Avonds met de ganse groep nog een film bekeken over de invasie van de Chilenen en de oorlog om de Pacific.
De volgende dagen verder gereden langs Ocuri,Macha,pocoata,cala-cala en Uncia.In Macha kon ik in een zaal slapen met nog een Boliviaan, toen we goed aan het slapen waren stroomde het zaaltje vol van het volk en begonnen ze een vergadering te houden met het plaatselijke bestuur.In nog een ander dorp kwam een mijnwerker zijn vonst tonen(rots met goud en ander edelmetaal).Tussen Uncia en Oruro ben ik s'avonds in een zandstorm terecht gekomen,Gelukkig duurde de storm maar 1 uur en kon ik Oruro nog berijken. Van Oruro tot voorbij Caracollo heb ik een loep gemaakt om in de warmwater bronnen te liggen voor een uur, s'avonds in de pampa een leegstaand huis gevonden om te slapen ( ik had geluk, het waaide hard en de volgende 40Km was er niks, heb heel goed geslapen ). De volgende dagen verder gereden richting Patacamaya, ik wou verder rijden naar La Paz maar toen ik de vulkanen zag met de besneeuwde toppen kon ik me niet inhouden om de afslag te nemen richting Arica ( voor de laatste keer naar Chili ), het was al laat toen ik stopte langs de baan bij 3 vrachtwagens waarvan er eentje motorpech had. Eentje ervan reed richting Arica-Equique en terug naar La Paz, de chaufeur bood me een lift aan, Ik ben met Ignasio(de chaufeur) 3 dagen meegereden, eerst zijn we nabij de Chileense grens 3 grote vulkanen gepaseerd ( was echt wonder mooi ) en daarna zijn we de afdaling ingegaan van de bijna 5000m naar zeenivau door de woestijn naar Equique om een remorque af te halen.Het was een zware VOlvo vrachtwagen waar we mee reden , de motor had geen problemen op de passen.Na het afscheid in La Paz en een bezoek aan de familie van Ignasio 2 nachten in een alojamiento in La Paz geslapen en daarna verder gefietst richting de "YUNGAS" . Vanaf La Paz eerst een klim naar de 4700m, de eerste besneeuwde toppen kwamen terug in zicht, en daarna een afdaling door het wolkendek naar de 2000m door de Yungas, een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb( uitlopers van de andes begroeid met tropisch regenwoud ).Toen ik een tunnel tegen kwam waar ik niet door mocht moest ik een alternatieve weg nemen,de CARRETERA MUERTO ofwel de dodenweg,een RUTA ANTIGO die langs en over de bergen liep door het regenwoud. Het was adembeneemend,er was net plaats voor een auto en de ravijnen en passen waren ongelooflijk, langs de andere kant had de weg zijn dodental opgeëist.Op iedere bocht en langs elke ravijn was er eer kruis te vinden ( of een gans kerkhof ) van verongelukte mensen. s'Avonds laat 7Km voor Coroico gestrand met een lekke band, er was daar een alojamiento en voor 15 bolivianos kon ik lekker slapen,de volgende was terug klimmen op kaseien naar Croico.
LEKKE BANDEN: 50
kilometers : ongeveer 11.500

  • 18 Augustus 2007 - 06:40

    Ma:

    niet te doen hoe mensen leven en...hoe jij het uithoud,
    ? heel mooie foto's hou je haaks

  • 20 Augustus 2007 - 07:28

    Wim:

    Hoi amigo
    Jij bent echt ongelooflijk en knettergek
    Fascinerende verhalen en adembenemend mooie fotos. Gewoon geen woorden voor...
    Alle RESPECT voor u Dirkske
    vele groeten van het al iets mindere mooie Eeklo.
    Wim

  • 21 Augustus 2007 - 10:56

    Aimé:

    Hola Dirk,
    Da's daar precies iets anders dan onze molshopen in de Ardennen?! Ge zoudt beter maken dat ge tegen volgend jaar terug zijt, dan kunt ge misschien meedoen in de ronde van Frankrijk. Ik ben er zeker van dat ge minstens met de bollekestrui aankomt in Parijs (of dat ge de Ronde wint, en dat allemaal zonder epo of andere doping). Dan zouden ze weer nog eens kunnen spreken over de Belgen (das wellicht al geleden van den tijd van Cesar dat ze zeiden dat de Belgen de dappersten der Galliërs waren???)
    Dat zien er daar inderdaad gevaarlijke baantjes uit; ik dacht al dat ge in een ravijn ingekieperd waart als ik daar uwe schone, nieuwe velo zo zag gesmeten liggen.... Ge ziet er anders nog altijd heel goed uit en gelukkig zijt ge uwen hoed nog niet kwijtgeraakt, met al die stormen en windvlagen. Met momenten doet ge me denken aan Pater Damiaan (alleen nog het brilleke). Stel het daar goe en wees voorzichtig, en oefent nog maar een beetje in bergop en bergaf (de Ronde van 't naaste jaar, zoals ik al zei), kwestie van getraind te zijn. Wel heel mooie foto's, wellicht ongelofelijk in 't echt.
    Heb jij licht op uwe velo als ge daar 's avonds laat en 's morgens vroeg rondcrosst? Al flikken tegen gekomen, of al in't zakske moeten blazen onderweg ? Liggen ze daar ook op de loer met hunnen camera ? Of is dat alleen maar in ons ons apenland ? Groetjes uit Eeklo dat zondag hier en daar weer eens ondergelopen is van de regen en waar ze het vuurwerk nog maar eens hebben moeten af gelasten...

    Hou je goed, Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk

wereldreis per fiets

Actief sinds 19 Dec. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 37990

Voorgaande reizen:

07 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: