begin van de moeson PERU - Reisverslag uit Tingo María, Peru van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu begin van de moeson PERU - Reisverslag uit Tingo María, Peru van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu

begin van de moeson PERU

Door: de maertelaere dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

10 Oktober 2007 | Peru, Tingo María

De grensovergang verliep heel vlot en zonder problemen kreeg ik 90 dagen van de douanebeambte. Het was 2 dagen fietsen naar Puno, dezelfde dag dat ik arriveerde heb ik de " uro " bezocht, dit zijn mensen die leven op het "titi- caca" meer . De huizen zijn gebouwd op drijvende eilanden van riet, ik had geluk omdat er dezelfde dag een wedstrijd met boten tussen de verschillende dorpen was.
De volgende dagen verder gereden naar JULIACA-PUCARA-SANTA ROSA-SICUANI en CUSCO.
Cusco was terug een halte voor een paar dagen.Ik verbleef daar in een uitstekende hostel " estrellita " voor 12 solles ( 3 euro ), ontbijt inclusief.
Het adres had ik van 2 ( fietsers )oostenrijkers gekregen 2 dagen terug. Ze waren reeds 1.5 jaar onderweg en kwamen van Alaska. Ze waren een maand in Cusco gebleven om te bekomen van de malaria die ze hadden opgelopen in de jungel van Manú ( het waren toffe gasten ).
De volgende dagen verschillende ruines bezocht rond Cusco waaronder het Inca fort van SAXAYWAMAN, de Inca offertempel van QENQO , de zonnetempel of gouden tempel CORICANCHA en 2 ceremoniale baden van de Inca's.Het was allemaal heel indrukwekkend. Toen ik s'avonds terug in de hostel kwam was er een nederlandse fietser geariveerd,Hans. Het was raar om sinds een lange tijd terug nederlands te spreken. De volgende dag mijn spullen in een locker gestoken bij de eigenaar van de hostel en voor 3 dagen onder weg naar
MACHU PICCHU, de eerste stop was PISAC.
Na een bezoek aan de Inca terassen en argeologische side een andere bus genomen naar URUBAMBA en vandaar verder met een " collectivo " naar OLLANTAYTAMBO. Toen we arriveerden begon het te regenen, het was dus tijd om in een lokale kroeg een chincha ( 1/2 liter mais bier) te drinken en met de locals wat te praten. Na de regenbui verder met een andere collectivo naar Km paal 82 en vandaar te voet verder langs het spoor naar AGUAS CALIENTES, het zou een vermoeiende tocht worden was het niet dat er na 2 uur wandelen een trolley kwam af gereden over het spoor met peruaanse spoorwerkers, ik kreeg een lift tot A.C. en na 20 soles te hebben betaald beloofden ze me vrijdag om 4 a.m. terug op te pikken. De volgende dag vroeg opgestaan en naar MACHU PICCHU geklomen. Na 2 uur de ingang berijkt, het uitzicht op de ruines en de bergen er om heen was prachtig. In M.P.heb ik nog een tijdje opgetrokken met 2 spanjaarden die ik later terug zou ontmoeten .Hier en daar heb ik van de tourbegeleiders wat informatie kunnen opvangen. Toen s'avonds de touristen weg waren had ik de side voor mij alleen , op de weg naar de uitgang heb ik nog 2 bergkonijnen en een gigantische TARANTULA kunnen fotograferen.
De volgende dag terug vroeg opgestaan om over het spoor naar de 82 te wandelen, terug kwam er een trolley af die me een lift gaf, om 10 a.m. was ik terug in OLLANTAYTAMBO en kwam de 2 spanjaarden tegen van in M.P.
We hebben daar samen het Inca fort bezocht en na een lunch zijn we naar URUBAMBA gegaan met een collectivo om de "salt pans " te bezoeken, we zouden vroeg in CUSCO zijn was het niet dat er een hond met ons meegelopen was die we s'avonds laat moesten terugbrengen naar de eigenaar, helaas was de eigenaar niet thuis en doordat de eigendom heel goeg afgebakend was moesten we met de hond op een dak klouteren waar we bijna doorschoten met hond en al , uiteindelijk de labrador toch op zijn bestemming gekregen en met de bus terug naar CUSCO.
Na 2 rustdagen in CUSCO verder gefietst naar ABANCAY-ANDAHUAYLAS-AYACUCHO-HUANTA-MAYOCC-IZUCHACA-HUANCAYO-LA OROYA-CERRO PASCO-HUANUCO en uiteidelijk ben ik nu in TINGO MARIA. Tijdens deze laatste etape heb ik veel toffe mensen ontmoet , in de dorpen kwamen ze me zelfs eten brengen, s'avonds ben ik eens blijven slapen in een dorp bij een bejaarde leraar die met de tranen in zijn ogen stond toen ik vertrok. Voor het eerst ook kennisgemaakt met de " CUY ", dit zijn hamsters die de peruanen in de huizen kweken om op te eten ( in een hap heb je een CUY naar binnen als je de belgische steaks gewoon bent ). Tijdens de laatste etape, ongeveer 20Km voor TENGO MARIA waren ze steunbalken van een brug met een gewicht van 36 ton op zijn plaats aan het schuiven , toen de balk bleef steken achter de hulpstelling kwam de ganse handel bijna naar beneden.
Gisteren had ik geluk, na een demarage kon ik me vasthangen aan een vrachtwagen en was ik voor de komende 2 uur vertrokken in de klim, na een hevige regenbui( begin van de moeson )moeten afhaken, het was maar 2Km meer klimmen naar een tunnen van 1.5Km, daar had ik terug geluk toen de chaufeur van een tankwagen langzamer voor me uitreed zodat ik me kon oriënteren op zijn achterlichten, eens door de tunnel een afdaling van 5 uur naar het begin van de tropen. Onderweg nog gestopt bij een restaurantje, de 2 meiden vroegen of ik niet wou blijven slapen, maar na de boze blik van ma zei ik dat het nog wat te vroeg was om te stoppen ( later had ik er natuurlijk spijt van ).
Hier in TENGO MARIA zal ik een tijdje blijven omdat er een concert aan de gang is.

lekke banden :50 ( sinds dat ma de duitse
banden heeft opgestuurd naar
LA PAZ geen lekke banden
meer )

Km stand: 14.000 kM

groetjes dirk

  • 13 Oktober 2007 - 17:58

    Sylvie:

    Hoi Dirk,
    leuk om nog eens een verslag van je geweldige fietstocht te lezen.
    Ik kan er uit opmaken dat dit een enorme belevenis is voor jouw.
    Doe zo verder,goe bezig!
    Vele groeten,ook van mijn collega's!
    PS:Koen,onze bakker,kijkt ook uit naar een reis naar Peru(februarie)

  • 15 Oktober 2007 - 07:09

    Mama:

    volgen de reisverslagen en foto's maak je een ongelooflijke tijd mee, je ziet er goed gevoed uit met je amsterkes die je daar te eten krijgt daar krijgt je zeker extra energie van!.... doe zo verder... wij genieten mee ..maar draag zorg voor jezelf

  • 19 Oktober 2007 - 08:07

    Erna:

    Hoi Dirk,tes nog altijd even spannend kan ik hier lezen en kijk wa dan moeders velobanden al kunnen hé,in Zevergem proberen ze t'doornhammeke te verkopen maar de zevergemnaars kennende zal da nie zonder slag of stoot gebeuren en zen gelijk,k'benne nogal fier dakke nen Zevereire ben zulle t'bloed kruipt woar datnie kan lupen op zeen Zevergems gezejd
    ons Neleke eur buikske stoa rond gelijk een bolleke en we zeen kerieus wa dat t'zal zeen.nog veel groetses en past op ui eijen hé.
    Groetses van ui t.Erna en de rest v/d nest

  • 12 November 2007 - 02:37

    Laudeir_Brazil:

    Hi Dirk
    How are you?
    Please call me.
    I and my family are waiting your notices.
    Good bye.

  • 15 November 2007 - 09:07

    Aimé:

    Dirk,

    ik lees dat het je nog altijd voor (en soms eens bergop en tegen) de wind gaat en dat je het daar naar je zin hebt. Je fietst wellicht de zomer ginder tegemoet; hier is het wel ietske anders. We lopen al dik ingeduffeld en de verwarming staat ook al een ganse tijd aan. We gaan te winter tegemoet. Binnen een maand zitten we weer aan de donkere dagen, alhoewel de zon (als ze al van de partij is) vroeg ondergaat. Niet te geloven dat je straks al een jaar aan de andere kant van de oceaan rondfietst. Maar gelijk heb je. Stel het daar wel maar zorg goed voor jezelf
    Groetjes uit Eeklo

  • 26 November 2007 - 17:47

    Wim:

    Hoi Maotjen

    Alweer een zeer mooi verslag met leuke fotos . Man geniet van al die indrukwekkende momenten ...
    Zo te merken mis je Eeklo city nog niet te hevig geloof ik.
    Profiteer ervan en tot hoors
    Groetjes van mn ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk

wereldreis per fiets

Actief sinds 19 Dec. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 37987

Voorgaande reizen:

07 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: