Equador - deel 2 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu Equador - deel 2 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Dirk Maertelaere - WaarBenJij.nu

Equador - deel 2

Door: de maertelaere dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

07 Mei 2008 | Ecuador, Quito

BAÑOS-PUYO-MACAS-MENDEZ-LIMON-GUALAQUIZA-AMAZONES-GIMA-CUMBE-CUENCA-AZOGUES-CAÑAR-ZHUD-ALAUSI-PALMIRA

Vanaf Baños was het een grote afdaling tot in de amazone door verschillende tunnels langs de rivier "pastaza".
De eerste stop was bij de kunstenaar
"Cevallos" , ik werd uitbundig onthaald door de familie met een rondleiding in de atelier. Verder in de afdaling kwam ik suikerrietplantages tegen, sommige velden waren ze aan het oogsten, andere aan het platbranden. De verwerking van de "caña" wordt veelal door familiebedrijfjes gedaan en is heel arbeidsintensief(zie video en foto's). Toen ik in de primaire jungel terecht kwam verliep de weg over de heuvels. In de jungel worden de paarden ingezet om zware tropische boomstammen te verslepen naar de hoofdweg, de last wordt dan langsheen het lijf gebonden.
Toen ik naar een man aan het kijken was die met zijn varken een wandeling maakte(net voor macas) heb ik van dorpelingen "guava" gekregen, dit zijn bonen van 40cm lang, de witte vezels rond de pitten zijn heel zoet.
De weg door de amazone was in heel slechte conditie( het was net alsof ik over een omgeploegde kaseibaan reed), op de kruising van "Palora" de weg gevraagd bij een winkeltje, ze raadden me af om naar "Sangay" te rijden via "Palora", er zouden daar in de jungle 2 duitse koppensnellers zitten, dus doorgereden via "Limon" en in een bushokje 30Km na
"Tsuraku" geslapen (onderweg nog moeten vluchten toen ik bij donkeren stopte in een dorp en ze dachten dat ik een crimineel was).
De volgende dagen was het terug de ganse tijd klimmen over de " cordillera condorcillo", het uitzicht over de valleien was terug zoals van ouds, heel erg mooi, maar het weer begon me parten te spelen ( stukken weg waren verdwenen en ingestorte bergwanden versperden de weg). Sommige dagen kon ik maar 2-3 uur fietsen vanwege de zware regenval, op een dag tot 9PM doorgereden (laatste 2 uur in de gietende regen)tot ik tenslotte een verlaten huis tegen kwam(het enige in een straal van 30Km) , onder het afdak op de patio heel lekker geslapen. De volgende morgen werd ik gewekt door de eigenaar die tevens voor ontbijt zorde.
Tussen "Zhud" en "Alausi" heb ik me aan een vrachtwagen kunnen hangen, toen de chaufeurs stopten bij een restaurantje werd ik zelfs getracteerd op een "almuerzo". Het laatste stuk naar
"Quito" werd me een lift aangeboden door een vrachtwagenchaufeur toen ik aan het schuilen was voor de regen (waarmee ik heel gelukkig was), ik heb bij de familie nog 2 nachten geslapen in "Quito"
Aan de grens met Colombia (Rumichaca)heb ik 2 Colombiaanse fietsers tegengekomen, na wat informatie te hebben uitgewisseld net buiten "Rumichaca" een vrachtwagen gevonden ( volgeladen met aardappelen )die me een lift wilde geven richting
"Ibague", tot boven "la linea" , een grote pas na "Pereira", we hadden onder weg vertraging opgelopen doordat we 2 lekke banden hadden, eentje hebben we zelf gestoken.

groetjes dirk

  • 30 Mei 2008 - 07:03

    Mama:

    niet te geloven hoe je daar leeft

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirk

wereldreis per fiets

Actief sinds 19 Dec. 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 37990

Voorgaande reizen:

07 Januari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: